måndag 23 februari 2009

Verle Gammelskog

Nu pågår en mycket känslosam debatt i Ale kommunfullmäktige om ifall kommunen ska köpa in Verle Gammelskog eller inte. Är det viktigt för kommunen att vi har skogen att ströva i och använda i vår marknadsföring av kommunen? Eller är det viktigare att använda kommunens pengar till skola, vård och omsorg där det fattas pengar idag. Majoriteten har ju till och med beslutat om en skattehöjning för att kommunen har så dålig ekonomi. Vi skulle ju se över budgeten under våren till och med fick vi veta förut i kväll. Är insamlingsorganisationen seriös och vad ska de i så fall göra med den miljon som blir över av insamlingsmålet när man har erlagt köpeskillingen, enligt uppgifter från Ett klick för skogen om insamlingsmålet respektive Ale kommunfullmäktiges beslutsunderlag.
Olika företrädare för oppositionen yrkar återremiss för att räta ut alla frågetecken eller avslag på förslaget av ekonomiska skäl.
Majoritetspartierna yrkar att kommunfullmäktige ska bevilja investeringsanslag för att köpa in skogen med tillägg om en notering om priset.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Insamlingsorganisationen är i allra högsta grad seriös. Dess mål är att bevara just gammelskog. Ett eventuellt "överskott" i deras budget skulle naturligtvis användas till just detta. Nu är jag inte insatt i detaljerna kring Verle, men jag kan försäkra dig om att det är en seriös organisation man har att göra med, och "problemet" med ett eventuellt överskott måste ju rimligtvis gå att reglera, så jag förstår inte riktigt argumentet att Ale kommun inte ska investera p.g.a. att Ett klick för skogen skulle få ett överskott?

Vidare så frågar du om det är viktigt för Ale att skogen finns kvar för människor (och djur) att sträva i, eller om man snarare bör satsa på "skola, vård och omsorg" (mantrat som alla politiker talar om). För det första så skulle investeringen i Verle knappast räcka till något revolutionerande för vare sig skola, vård eller omsorg - det är relativt små summor vi talar om här. Vidare så finns det väldigt mycket forskning som visar på vikten av att ha grönområden att hämta kraft och lugn i, så även sett ur ett rent ekonomiskt perspektiv tjänar man på att ha skogar som Verle kvar, då dessa bidrar till rekreation och bättre luft.

Jag hoppas att du använder sakliga argument i din politiska aktivitet. Nu litar vi på alla er som ska besluta i frågan!

Allt gott!

Boel Holgersson sa...

I går fattades beslut i ärendet vid ett extrainsatt kommunefullmäktigesammanträde. Tyvärr kunde jag inte delta så jag vet inte hur diskussionen gick. Enligt flera massmedia så har fullmäktige i alla fall beslutat att gå in med pengar för att säkerställa att skogen köps in för att bli naturreservat.
Jag utgår i alla fall från att Ale kommun bara går in med den summa som fattades. Kommunens besvärliga ekonomiska situation har till exempel gjort att pengarna inte räcker ens till oförändrad verksamhet inom äldreomsorgen, så det är verkligen inte någon politisk floskel att kommunen behöver pengarna till vård, skola och omsorg. Och jag har trots mina många år i politiken inte blivit så avtrubbad att jag tycker att 1 200 000 kronor är småpengar.