måndag 9 februari 2009

Inför kommunstyrelsen i morgon

Just nu sitter jag i möte med ett gäng centerpartister i Ale och diskuterar kommunpolitiken inför kommunstyrelsemötet i morgon. Den hetaste frågan lär vara ifall Ale kommun på något sätt ska bidra till inköp av Verle Gammelskog. Ett klick för skogen har inte fått ihop tillräckligt med pengar och nu vill de att Ale kommun ska gå in och bidra med minst 1,1 Mkr. Första budet var att Ale koommun skulle ge ett bidrag och en representant för miljöpartiet ställde en fråga i kommunfullmäktiga om de styrande sossarna var beredda att bidra. Kommunstyrelsens ordförande svarade då att han var positiv till detta.
Nu är det ju bara det lilla problemet att det inte ligger inom den kommunala kompetensen att skänka pengar till insamlingsstiftelser.
Därför har nu den styrande s-v-mp-majoriteten lagt ett förslag att kommunen ska köpa en del av skogen till det facila priset av 1,6 Mkr. Vad man sen ska göra med skogen framgår inte av underlaget. Enligt min åsikt så ska kommunen förvalta sina tillgångar så att värdet inte minskar och det är nog inte vänstermajoritetens avsikt med inköpet misstänker jag. Om majoriteten har för avsikt att ställa det gratis till förfogande för insamlingsstiftelsen och inte bruka skogen så lär det inte vara förenligt med den kommunala kompetensen. För min del hoppas jag att Centerpartiets representant i kommunstyrelsen och allianskompisarna får vänstermajoriteten att inse att förslaget är omöjligt så att de drar tillbaka det. Framför allt nu när de anser att kommunens pengarna inte räcker och försöker få igenom en skattehöjning.

Inga kommentarer: